INFORME EDITORIAL "TERÀPIA DE RISC"


Novel·la amb una decidida i encertada voluntat d’actualitat i realisme: Des del escenari geogràfic i físic de la peripècia –un d’aquests nombrosos edificis antics i més o menys emblemàtics reconvertits en centres de salut, balnearis, centres d’ oci-,  a les controvèrsies ètiques que planteja -el debat ideològic sobre la recerca amb cèl·lules mare, l’ auge i la rendibilitat de la cirurgia plàstica i la estètica en una societat que divinitza la joventut-, passant por la impunitat de determinades ONG sense control, -compartida o no amb fundacions sorgides arran de trastorns mèdics soferts per una personalitat adinerada-, per no parlar dels cada vegada més confusos límits entre allò públic i privat.  Tot plegat en un context de crisi i retallades sanitàries que, com a la vida real i quotidiana, no afecta a determinats projectes estrella.
Immediatament arriba la presentació dels personatges que igualment estan  dotats de trets “actuals”: la depressió de Diana, els vaivens  del seu expedient acadèmic, la pertinència de la filla a una ONG, la fulgurant carrera professional del seu marit, cirurgià plàstic, íntimament lligada a l’ alternança del poder polític al país, etc. Aquest és, probablement, un dels majors encerts de la novel·la i l’element  que podria diferenciar-la d’altres semblants. Destaca el personatge de Diana, el paper que juga en un matrimoni del que se sent decebuda, la seva actitud de dona vulnerable, i en cert sentit, submisa. Descriu una relació de parella molt versemblant, y sobretot descriu a un ésser humà, una dona  a qui aparentment li terroritza perdre al seu marit, però que no dubta a enganyar-lo i ocultar-li informació crucial quan ho considera oportú. Tots els personatges d’aquesta novel·la són contradictoris i  proporcionen sorpreses. Mark, el company de laboratori de Diana, per exemple, és perfectament capaç de separar la creuada moral que està portant a terme, del plaer de ficar-se al llit amb una de les seves “enemigues”, i Claudi, el marit, a qui el lector aviat s’adonarà que només el coneix a través de la opinió de Diana, tots contribueixen a que la història tingui un plus de matisos i interès.
La autora manega amb fluïdesa  l’estructura del relat i els elements de la trama que li poden  aportar agilitat, amb diàlegs ben construïts amb un  toc d’ ironia  i la pressió psicològica dosificada que Claudi exerceix sobre Diana. El resultat és una història a la vegada convincent i inquietant.
 Capítol apart mereix tot el debat ètic. Des del centrat en els descobriments i possibilitats de la ciència, fins al  purament moral que afecta a una societat que gasta ingents quantitats de diners per allargar  la vida dels individus, mentre sembla que els arracona quan comencen a sortir les primeres arrugues.   Una societat que presumeix de ser democràtica, i a la vegada ha oblidat  les normes bàsiques que distingeixen allò públic d’allò privat.
En resum, una novel·la actual i versemblant, amb personatges amb   clarobscurs, reeixits moments de tensió en la línia del thriller, i conflictes tant sentimentals com morals realistes, que funcionen, i que poden interessar a un públic ampli.



No hay comentarios:

Publicar un comentario